Buscar este blog

martes, 3 de enero de 2012

Paco Rallo "an eclectic creator".

Paco Rallo is, as are many designers, an eclectic creator, an inventor of images from original works or from works that were already in existence. He is fascinated by everything. To begin with, all artistic disciplines: painting (within which, minimalism, baroque, portraiture, “vanitas” or still life for him all contain the same importance), sculpture, photography, video creation, digital art, typography and the wide range of the new technologies all fall within his interest. In his designs one can perceive, at every moment, the painter’s eye, that passion for images, that sense of Advertising. One perceives his visual code: a peculiar sense of freedom, which on occasions borders on kitsch and visual mix, explosion, impact, colour, the use of paradox, and moreover, humour. Form (which is to say, subject, composition, atmosphere), explosive use of colour, and typography are the underlying trilogy of Rallo’s work. One can’t speak generically about his themes or his obsessions, but there they are, ever present, subtlety and emotion, love and desire, violence and death; and there lies the constant vitality and dialogue with the History of Art itself 
Antón Castro
Heraldo de Aragón
Translation: Steve Gibson

Paco Rallo. La sinestesia de los seis sentidos V, 2011.



Impresión digital con tintas pigmentadas sobre lona, 600 x 150 cm

Paco Rallo es, como una buena parte de los diseñadoresun creador ecléctico, un inventor de imágenes a partir de obras originales o de obras que ya existían. Todo le atrae. De entrada le interesan todas las disciplinas: la pintura (y dentro de ella, le da igual el minimalismo el arte barroco, le da igual el retrato, la ‘vanita’ o el bodegón), la escultura, la fotografía, la videocreación, el arte digital, la tipografía o la amplia panoplia de nuevas tecnologías. En sus diseños se percibe siempre esa mirada de pintor, esa pasión por las imágenes, el sentido de la publicidad. Y se perciben sus claves: un peculiar sentido de libertad, que en ocasiones lo acerca a lo kitsch y al mestizaje visual, la detonación, el impacto, el color, el uso de la paradoja y aún del humor. Forma (y eso quiere decir tema, composición, atmósfera), trallazo cromático y tipografía es la trilogía esencial de la obra de Rallo. No se puede hablar de manera genérica de los temas o de las obsesiones, pero ahí están el paso del tiempo, la sutileza y la emoción, el amor y el deseo, la violencia y la muerte. Y está la vitalidad constante y el diálogo con la propia historia del arte.
Antón Castro
Heraldo de Aragón



No hay comentarios:

Publicar un comentario